daisydenhartog.reismee.nl

Siam Culture Week - Singburi

Inmiddels zit de Siam Culture introductieweek er alweer op. Aangezien het drukke hoofdseizoen net achter de rug is, waren er voor deze week maar drie andere deelnemers, Lucille, een Franse meid, tevens mijn kamergenoot en Tim en Xenia, beide van Duitsland. Wat dat à gaat prima, zo'n kleine groep. Nok, de coördinator voor de cultuur week, gaf ons, voordat we op weg gingen naar de eerste bezienswaardigheden, een aantal do's en dont's zoals dat je altijd je schoenen of slippers uit moet doen als je ergens maar binnen gaat en dat wanneer je een tempel bezoekt, je altijd je schouders en knieën moet bedekken. Belangrijke informatie dus! Dag 1, 8-09-2014 Maandag begon de introductieweek. We begonnen de dag met een kleine wandeling richting het dorp van waar we verblijven, Tha-kan. Eenmaal aangekomen in het dorpje kregen we de gelegenheid het een en ander in een (kleine) supermarkt te kopen. Na wat inkopen zijn we naar de Wat phikkunthong tempel gegaan. Hier is een enorm grote Boeddha te zien die je al van verre kunt spotten. Dit is de grootse, zittende Boeddha die ze in Thailand hebben, 42 meter hoog en 23 meter breed. Nok legde ons uit hoe je Boeddha moet eren. Je neemt wierookstokjes en bloemen, en gaat op je knieën zitten en doet een wens. Dan zet je de wierookstokjes in een grote pot en legt de bloemen bij de Boeddha. Vervolgens ga je weer op je knieën zitten en buig je drie keer: een keer voor Boeddha, een keer voor de lessen die we van Boeddha leren en een keer voor alle monniken. Vervolgens plak je gouden blaadjes op de Boeddha. Ook dat brengt geluk. Na dit bezoek zijn we verder gegaan naar een prachtige, rustgevende plek waar werden verwend met uiteraard Thaise gerechten. Na de lunch zijn we verder gegaan naar Singburi shopping center en terug bij Brown House kregen we een Thaise les van ongeveer één uur. Zo leerden we wat basics, onder andere: hallo - sa wad dee kaa, bedankt - khob khun kaa en in het Thais tellen. Rond vijf uur stond het buffet voor ons klaar waarmee we ons buikje weer goed mee konden vullen. Na het diner hoorde we in ene heel wat lawaai onze kant op komen. Wat bleek, de kinderen van de lokale school kwamen een traditionele Thaise welkomst dans voor ons uitvoeren. Na de voorstelling vroegen ze ons ook om te dansen. Zeer indrukwekkend. Dag 2, 9-09-2014 De dinsdag stond in het teken van Ayutthaya. Na het ontbijt zijn we naar Ayutthaya gereden, zo'n 1,5 uur rijden van Brown House. Ayutthaya was in 1350 de hoofdstad van het koninkrijk. Voordat we alle tempel hier gingen bezoeken, zijn we eerst naar een olifanten paradijs gegaan. Vanaf dit moment ben ik verliefd geworden op deze dieren. De olifanten zijn in Thailand zeer belangrijk. Het dier vormt namelijk het symbool van koningklijkheid. Na deze attractie zijn we naar de eerste tempel van vandaag gegaan, phra mongkhon bopit. Voor lunch zijn we naar een restaurant gereden, gelegen aan de rivier. Wederom stonden er heerlijke gerechten op ons te wachten. Na lunch nog twee andere tempels bezocht waaronder de meest belangrijke tempel van Ayutthaya, de Wat Phra Mahathat. Na deze bezienswaardigheden zijn we naar de floating market gegaan, oftewel de drijvende markt. Hier wat tijd gehad om te shoppen. Voor diner terug gegaan naar het restaurant gelegen aan de rivier, dit keer met wat Thaise visgerechten. Dag 3, 10-09-2014 De woensdag begon met het maken van armbandjes van kokosnoot en vervolgens met een kookles. Als voorgerecht een Papaya salade gemaakt en als hoofdgerecht de populaire Thai Fried Noodle. Heeeeeeerlijk, al zeg ik het zelf! Na de lunch op naar Singburi center waar ik een heerlijke, naja, toch ook wel een beetje een pijnlijke, Thaise massage heb gehad. Ook naar het zwembad van Singburi geweest, waar ik voor het eerste wat andere vrijwilligers die op dit moment in Twin Hause verblijven, heb leren kennen. Voor het diner stond ons een Thaise barbecue te wachten. Dag 4, 11-09-2014 Donderdag gingen we 's ochtends naar een lokale school waar we een klasje hebben bezocht van kinderen met een leeftijd van 3 jaar. Wat een schatjes! Daarna zijn we naar een Hero Monument gegaan en gingen we naar een plek waar veel handenarbeid verricht werd. Zo werd er geborduurd, hout bewerkt en geweven. Knap om te zien hoe ze dat allemaal deden en dat in de enorme hitte met enkel wat ventilatoren om het wat aangenamer te maken.'s Middags gingen we weer naar tempel waar een enorme recling Boeddha te vinden was, de Wat Phra Non Jaksi tempel. Hier vind je de grootste indoor Boeddha van zo'n 46 meter lang. Na het bezoek aan de tempel zijn we naar een grote food market gegaan. Dag 5, 12-09-2014 Vrijdag was al weer de laatste officiële dag van de Siam Culture introductieweek. 's Ochtends was het monkey time! Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan in het dorp van de apen, de Monkey Temple, Phra Prang Sam Yot. In en om de tempel waren werkelijk overal aapjes! De spullen moesten we veilig in de truck achterlaten, want de apen konden nogal hebberig zijn en in je tas gaan graaien of sieraden stelen. Lopend rond de tempel begonnen ze op je te klimmen. Dat leverde leuke foto momenten op. Ik vond dit een geweldige ervaring en had dit zeker niet willen missen! Toen was het tijd voor de lunch. We gingen lunchen bij een tentje waar we op kussens op de grond zaten. Leuk! 's Middags was het tijd voor het laatste tempel bezoek, Wat Phra Phutthabat. Erg mooi tempelcomplex met een grappig concept met de drie trappen: een stond voor 'life', een voor 'love' en een voor 'luck'. Je kon een van de trappen kiezen. Ik heb gekozen voor het geluk! Daarna kwamen we bij een enorme rij met klokken aan. Met een stok moest je op alle klokken slaan wat een flink geluid gaf. Nadat je dit gedaan hebt, kom je in de hemel. Doen dus! Vandaag (zaterdag, 13-09-2014) zijn Lucille en ik 's ochtends overgeplaatst naar Twin House. Nadat we ons een beetje gesetteld hadden in ons nieuwe onderkomen, hadden we een fietstochtje langs de rivier gemaakt en waren we naar het centrum gefietst hier 10 minuten vandaan. Het is een mooie omgeving. Onderweg kwamen we een eettentje tegen waar we een heeeerlijk lunch hebben genuttigd. Voor 20 bath, dat is ongeveer 45 cent, hebben we de populaire Pad Thai gegeten, mmmmmm! Verder dit weekend een beetje relaxen en wennen aan onze nieuwe omgeving en Lucille en ik gaan ook even uitzoeken hoe en wat voor een weekend Bangkok waar we van plan zijn volgend weekend naar toe te gaan, spannend! Maandag start er een nieuw programma, de Orphanage Effort Inburi, oftewel dan start ik met het vrijwilligerswerk. Ik ben erg benieuwd wat me daar allemaal te wachten staat! Khob khun kaa voor het lezen van mijn blog! La-gon! P.s. Het WiFi netwerk is hier niet optimaal dus ik kan helaas geen foto's uploaden...

tante suus

zo te lezen heb je t erg naar je zin!

Wendelmoet

Klinkt allemaal super! Geniet ervan, voor je het weet ben je weer terug in ons koude kikker landje.

Ineke Hermanns-Vervaart

Geweldig Daisy. Benijd je bijna om al dat moois en indrukwekkends. Veel succes en plezier verder. Pas goed op jezelf.

Anneke

Hee Daisy! Dat klinkt echt geweldig!! Het water loopt me ook in de mond van alle lekkere gerechten! Papayasalade, fried noodles, pad thai, heerlijk!! Geniet ervan en laat alles je lekker smaken!
Succes aanstaande week! En veel plezier in Bangkok!

Mama

Wat is het toch fantastisch , dais!nooit meer zeker he, de massage,iets te stevig...maar wat ben je aan het genieten.Ben benieuwd hoe het in het andere huis is,we horen het wel.Veel plezier maar weer,dikke xxx

Sybine

Jeetje dais , wat gaaf zeg!
Geniet er lekker van , en veel Sucses en plezier volgende week. Ik zit al te wachten op leuke foto's ???? dikke kus, houvanje xx

Wouter

Gaaf joh! We genieten volop mee dankzij jouw verslagen!

Oma en opa.

Wat heb je het leuk Daisy we zijn trots op je!

Patricia

Lieve Daisy!wat gaat het goed daar met je! Heerlijk om d.m.v. Je reisblog mee te genieten van je grote avontuur! Heb via Karin wat foto's van je gezien en vooral die met de olifant is super!!

jacqueline

Heel leuk om je reis zo te volgen daisy.
En ik vind het ontzettend stoer van je !
Volgens mij geniet je elke dag zo te lezen.
Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.

Anneke Q

Wow Dais, ik ben jaloers op je!!! Geniet ervan meis!!

Peppe

Lieve Dais,

Echt super gaaf zeg?
heel veel plezier! En succes
Hou van jou

Xxxx

Annelies

Lieve Dais
Ik lees net je verslag en wat heb jij een supertijd zeg. Wat een indrukken allemaal. Als het goed is ben je nu in Bangkok. lekker genieten meis. volgens mij ben jij daar op je plek.
Dikke kus !!!!

papa

heel leuk om al je verhalen zo te lezen, het is net of we er ook een beetje bij zijn.
bijna de week van back to basic!
geniet maar weer en love youxxx