daisydenhartog.reismee.nl

Jungle Trekking - Suphanburi

Inmiddels zit mijn week in de jungle er alweer op. Wat een belevenis was dit zeg! Het was een week back to basic. Ongelooflijk zwaar, maar ook zo veel moois gezien. Ik heb genoten met volle teugen, ben weer een ervaring rijker en ik kan je vertellen, het is me er eentje.. Dag 1, 22-09-2014 Rond negen uur werd ik opgepikt om naar mijn komende verblijfplaats te gaan, de jungle. Omdat er geen andere deelnemers voor dit programma hadden aangemeld bestond de groep alleen uit de coördinator Nok en ik. Erg benieuwd wat mij te wachten stond. Het was een reis van ongeveer 5 uur. Tijdens de eerste tussenstop hadden we het een en ander aan voedsel en materialen ingekocht. Dat was wel nodig, want de gehele week gingen we back to basic. De tweede tussenstop was bij een homestay restaurant voor de lunch. Na de lunch vervolgde we de reis en reden we steeds verder de bergen in. Het was een lange maar prachtige rit. Maar dan, Nok bedacht zich dat ze iets vergeten was, namelijk een kookstel. Wij terug naar de bewoonde wereld, maar helaas, nergens te krijgen. Terug gaan naar het centrum had geen zin aangezien we al zo ver op weg waren. Dan zit er niks anders op om zelf een vuurtje te maken en dus hadden we wat hout blokken gekocht. Wauw, dat wordt wel heel erg back to basic, dacht ik bij mezelf. Zo'n anderhalf uur verder waren we aangekomen bij de bestemming, Phutoei National Park, Dan Chang Suphanburi. Vanaf dat moment begon de camping life. Zelf m'n tentje in elkaar gezet en was het, voor zover het kon, naar mijn wens in gaan richten. Voordat Nok en ik begonnen met koken, waren we eerst nog even naar een lokale markt gegaan om daar wat verse groenten te kopen. Het is een markt die er alleen op maandag is dus het gehele jungle dorp was wel zo'n beetje aanwezig op deze markt. Gezellige, drukke boel! Na onze inkopen zijn we terug gegaan naar het National Park en als welkomstverassing hadden de Rangers voor het avondeten gezorgd. Dag 2, 23-09-2014 Auw! M'n rug! Humm, het slapen op de stenen is niet echt heel comfortabel, maar dat kon ik van te voren natuurlijk ook wel bedenken.. Dat worden nog eens een paar leuke nachten.. Aangezien ik ook vroeg wakker was, besloot ik de dinsdag te beginnen met wat rondjes hardlopen. Alles beter dan blijven liggen in m'n tentje op de stenen en ja, straks terug in Nederland moet ik m'n vader nog wel kunnen bijhouden. Na het ontbijt kreeg ik te horen dat de plannen waren gewijzigd en dat we naar de tweede locatie zouden verhuizen. Wederom een National Park alleen lag deze veel dieper in de jungle. De reden van de verhuizing was in verband met het mooie weer en voor dat programma op die locatie was dat nogal gunstig. Achteraf gezien snap ik dat heel goed. Bovendien moet je in dit gebied van Thailand profiteren van het goede weer. Het regent hier vaker dan de zo'n schijnt. Voor we bij de plaats van bestemming aankwamen, stond ons eerst nog een intensieve reistijd van ongeveer een uur voor de boeg. We gingen steeds verder de jungle in. De omgeving werd alsmaar mooier en mooier en de weg alsmaar slechter en slechter. Ik stuiterde letterlijk alle kanten op in de auto. En dan, aangekomen bij het startpunt van m'n eerste trekking in de jungle. Samen met Nok en een ranger ben ik aan een trekking begonnen van ruim 8 kilometer lang en stond in het teken om de drie watervallen te bezoeken, de Tapernkeenoy. Uiteraard waren hier geen normale, mensvriendelijke voetpaden te bekennen en dus werd het heel wat klim en klauter werk. De eerste waterval kwamen we al vrij snel tegen, prachtig! Bovendien kon ik hier nog wel lachen maar na de volgende 5 kilometers die kwamen werd dat steeds iets minder. Ik kan haast niet beschrijven hoe zwaar het was om door de boesh boesh van Phutoei te lopen. Op dat moment kon ik wel janken, zo zwaar was het. Elke stap die ik zette dacht ik bij mezelf, kom op Dais, gewoon doorgaan tot het bittere eind. En ja hoor, de waterval in zicht!!! Ik was als een kind zo blij toen ik de waterval van een afstand kon horen en zien. Daar aangekomen hadden we de lunchpauze ingelast. In een zakje had ik wat Thai Fried meegenomen en lekker opgepeuzeld. Na ongeveer een half uur pauze waren we aan de laatste kilometers begonnen. Ook die waren behoorlijk pittig. En dan, de grootste van de drie. Samen met Nok een frisse douche genomen en wat hadden we een lol. Na de laatste waterval bezocht te hebben, was het einde daar. Ontzettend blij, tevreden, trots, moe, uitgeput, voldaan en noem het allemaal maar op. Al deze gevoelens en gedachtes gingen door m'n hoofd. Na wat uitgerust te hebben op het park, was ik voor de tweede keer m'n tent op gaan zetten. Daarna waren Nok en ik het avondeten gaan klaarmaken op ons zelf gemaakte vuurtje. Het werd een vissoep, Tom Yum Pla, heerlijk! Dag 3, 24-09-2014 De woensdag stond ik op met de gedachten dat het zomaar weer eens een hele zware dag zou kunnen worden en dat was ook wel gebleken. In de ochtend waren Nok, een ranger en ik begonnen aan de tweede trekking. Een trekking die volgens vele als heel zwaar wordt beschouwd. Aan het aantal kilometers zal het niet liggen, maar aan de soort route wel. Het was een tocht naar de top van de hoogste berg van de jungle, de Thewada Peak. Dat betekende ruim 1 kilometer continu stijl omhoog lopen. Nog niet eens halverwege de tocht was Nok teruggekeerd naar het park omdat ze het echt niet langer volhield. Ik bleef dus samen achter met de ranger. Ook mijn spieren waren goed aan het verzuren, maar als ik ergens aan begin wil ik dat afmaken ook, dus hup, door gaan! De laatste 200 meter van de berg waren het steilst en ook nog eens eng glad, dat terwijl het niet eens had geregend. Ze zeggen ook wel dat de laatste lootjes het zwaarst wegen. Door het beklimmen van deze berg kom je er achter dat daar niks aan gelogen is. Maar dan, op de top van de berg. Wat een prachtig uitzicht! Het geeft je een enorme kick wanneer je na zo'n heavy tocht op de top van de berg staat. Genoten van de stilte en de mooie omgeving. Uiteraard ook prachtige foto's gemaakt. Tsja, en dan, de heenweg gehad, nu de terugweg nog. Pittig! Uiteindelijk rond lunchtijd aangekomen op het National Park waar Nok de maaltijd, Noodles met groente en ei, aan het voorbereiden was. Na de lunch was ik lekker in het zonnetje gaan liggen. In de namiddag stond mij nog het bezoeken van een bezienswaardigheid voor de boeg, namelijk de Tapernthong cave. Na 1,5 kilometer lopen, kwamen we aan bij de ingang van de grot maar werden we helaas tegengehouden door de black snake, een hele gevaarlijke, giftige slang, dus konden we helaas niet naar binnen. Wat een beest! Na dit avontuur waren we teruggekeerd naar het National Park waar Nok en ik begonnen met de voorbereiden van het avondeten. Flink uitgepakt. We waren zo'n 1,5 uur bezig met alle voorbereidingen. Dit keer hadden we Green Curry gemaakt met rijst, gebakken komkommer met ei en Banana Blossom, mmm. Tijdens het avondeten kwamen er nog wat kindjes langs om een welkomstdans voor mij te performen. Super schattig! Dag 4, 25-09-2014 De donderdag begon ik met het inpakken van de spullen. Het was namelijk de dag om terug te keren naar het eerste National Park. Voordat we op de plaats van bestemming waren, stond ons eerst weer de intensieve autorit voor de boeg. Het was best spannend aangezien het de hele nacht flink had geregend en de weg er daardoor nog slechter aan toe was. Maar gelukkig kwamen we na anderhalf uur veilig en wel aan bij het National Park. Voor de derde keer en hopelijk ook de laatste keer de tent in elkaar gezet. Daarna waren Nok, een ranger en ik naar een plek gereden waar 26 jaar geleden een Australisch vliegtuig was neergestort. Op deze plek waren zo'n 300 mensen omgekomen. Wat je van de ramp nog kan zien zijn wat brokstukken van het neergestorte vliegtuig. Toch wel even een kippenvel momentje. Teruggekomen op het park hadden we de lunchpauze. Na de lunch waren Nok en ik naar een ander National Park gereden, het Chaloem Rattanakosin National Park. Daar aangekomen hadden we een grot bezocht, de Thanlodnoi cave. Prachtige grot met héél wat badman bewoners. Na de tocht door de grot kwam je terecht in een tuin met ik weet niet hoeveel verschillende soorten planten, bomen en bloemen. Wederom prachtig. na zo'n 2 kilometer lopen door deze tuin kwam je bij een waterval terecht, de Tri Trueng. Daar aangekomen hadden we uiteraard wat foto's gemaakt en daarna moesten we snel terug aangezien het licht in de grot rond 4 uur uit ging en we nog minder dan een half uur de tijd hadden om terug te komen.. Gelukkig, op tijd! Daarna begon de reis terug naar het park. Onderweg waren we gestopt bij een dorpje waar we lekker wat typische Thaise snacks hadden gekocht. Even verderop waren we weer gestopt, dit keer niet om snacks te kopen of andere dingen, maar om van de prachtige natuur te genieten. Op dat moment heerste er smog en dat blijkt niet vaak voor te komen. De natuur was dus nog mooier dan normaal en bovendien was het ook een speciaal moment! Teruggekomen op het park was het eerst wat ik deed, douchen!! Het was een ijs en ijs koude douche maar wat was ik blij dat ik dat kon doen na drie dagen niet gedoucht te kunnen hebben. Na de douche waren Nok en ik het eten klaar gaan maken en hadden we de hele avond gezellig gekletst. Dag 5, 26-09-2014 Heerlijk, wat kan Nok toch goed koken zeg, een echte keukenprinses. Nok had een Thaise ei soep voor me gemaakt met Thai Fried, één van m'n favoriete gerechten. Zodra ik thuis ben ga ik dat toch ook maar eens proberen klaar te maken, anders moet ik al dat lekkers straks veel te erg missen. Na het ontbijt hadden we de tent afgebroken, de auto verder ingeladen en waren we naar het Songphanburi hotel gereden. Tsja, na zo'n zware week als deze heb je wel wat rust en luxe verdiend al zeg ik het zelf. Na 2 uur rijden waren we aangekomen in Suphan Buri en waren we gaan lunchen. Na de lunch was ik de hele middag te vinden in het zwembad. Voor het avondeten waren we naar de food market gegaan. In een lange straat stonden er allemaal kleine eettentjes. Geweldig om te zien en wat was het er druk, niet normaal! Dag 6, 27-09-2014 Zaterdag was alweer de laatste dag van het Jungle programma. In de ochtend waren Nok en ik naar een Chinese tempel geweest. Omdat er in Thailand veel Chinezen wonen, zijn er veel van dit soort Chinese tempels te vinden. Het leek net even of ik in China was. Na dit bezoek waren we naar de Watpasuphan tempel gegaan, de populairste tempel van Songphanburi. Ikzelf vond dit eerlijk gezegd de minst mooie tempel van wat ik de afgelopen drie weken heb bezocht hier in Thailand, maar dat mocht de pret niet drukken! Na de twee totaal verschillende tempels bezocht te hebben, waren we naar een markt gegaan waar je werkelijk alles kon kopen. Op de markt heb ik nog wat mooie Swarovski kettingen kunnen scoren. In de namiddag was ik terug op m'n oude vertrouwde locatie, Twin House. Op dit moment ben ik nog een beetje aan het bijkomen van mijn avontuur in de jungle en ben ik al mijn indrukken aan het verwerken. Morgen begin ik weer aan een volgend avontuur, de Thai Boxing. Ik ben er zeker van dat ook dat een pittige week gaat worden. M'n wekker staat namelijk al om 5 uur 's ochtends en ik heb gehoord dat ik begin met een hardloopsessie van zo'n 10 kilometer.. Wish me luck!

Reacties

Reacties

Oma en opa.

Wat een belevenisDaisy we hadden het zo,N beetje gehoord door de telefoon je kan wel een boek gaan schrijven zo mooi schrijf je dikke kus van ons.

Mama,

Het is net of ik een boek aan t lezen ben!
Wat een geweldige,maar o zo zware belevenis was dit!
Respect!
Ga nog maar even nagenieten van alles wat je de afgelopen weken hebt meegemaakt en dan weer op naar je volgende zware week!
Wie weet wat voor een talent je nog meer hebt,zet m op en laat ze een poepie ruiken!

marijke Liem

Lieve Daisy, wat ben jij een geweldige doorzetter!
Ik ben heel blij voor je dat je bijna overal zo van geniet, petje af hoor!!
Let maar goed op in de keuken hoe er gekookt wordt dat is de beste kookles die je kunt hebben. Vergeet het niet op te schrijven!!
Hier is het prachtig weer, gelukkig kunnen we daarvan genieten. Ik weet niet hoe lang je nog weg blijft, maar we wensen je heel veel plezier. Pas goed op jezelf en doe geen gevaarlijke dingen. Durf dan gewoon nee te zeggen!!
Dikke x van ons 2 liefs m&r

Anneke

Wow, Dais, wat een avonturen!! Geniet ervan en succes met thai boxing! Wat een gave dingen maak je mee! Xxxxx

Jacqueline

Wat een belevenissen allemaal en super leuk om het allemaal te lezen. Zal wel even wennen zijn als je weer terug in Nederland bent!
Ben benieuwd naar je volgende verhaal
Succes volgende week , en geniet los jacqueline

Ida

Lieve Daisy, terwijl ik dit maandagmorgen schrijf, heb jij je 10 km hardlopen er waarschijnlijk al opzitten en heb je de bokshandschoenen al aan. Klaar voor de volgende uitdaging! Wat maak jij veel mee in een relatief korte tijd zeg en wat stoer van je allemaal. We lezen je verhalen met heel veel plezier en genieten met je mee. Goed dat je een maatje in Nok hebt gevonden en dat ze ook nog zo lekker kan koken. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
Lieve groetjes, ook van Fred, Ida

Frans

Hallo stoere dochter van me,ik hoop dat je niet teveel gevecht techniek leert!,kan ik niet meer winnen van je Hi Hi veel plezier maar weer xxx tot je volgende verhaal maar weer. Pap

Nico en Ineke Hermanns

Wat ben jij geweldig bezig en wat een belevenissen. Je bent een doorzetter zo te lezen. Goed hoor, Geniet maar lekker en tot het volgende verhaal.

Ferry

Hoi Daisy , wat maak jij allemaal geweldige avonturen mee meisje , dit zal je je hele leven bij je dragen en koesteren . Kan niet wachten op je volgende verhaal hoe je al die Thaise kickboksers hebt neer geslagen (hou die dekking hoog) . Lieverd geniet met volle teugen maar wees altijd op je hoede .

Dikke kus Ferry

Bianca Valentijn

Wauw wat een bikkel ben jij! Super gaaf wat jij allemaal doet! En wat schrijf je goed! Kijk uit naar je volgende ervaringen! Geniet ervan meid! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active